Wednesday, February 17, 2010

Bermasalah memilih broadband yang sesuai??

Ouhh…. Sejak 2menjak nih, orang asyik cakap-cakap pasal broadband… Maner yang lagi bagus, maner yang tak.. Well, actually the decision is yours!!

Memilih broadband yang baik adalah bergantung kepada anda sendiri…. So, kalau anda seorang yang amat suka mendownload things from the internet, then go for streamyx, ataupown p1, kepada sesiapa yang tak mampu/tak ada streamyx coverage kat area korang..

Kenapa jangan pilih Maxis, Celcom, mahupun Digi?? Simple!! Of course la bandwith allocation!! Maxis, Celcom, dan Digi tidak menawarkan fair usage yang ‘menyelerakan’. p1 sangat bermurah hati memberikan fair usage yang amat tinggi, kalau nak compare dengan harga yang perlu anda bayar dalam sebulan. So, kalau anda seorang pengguna internet yang heavy, go for p1. There’s no use for the three if you are a heavy user.

Maxis amatlah recommended kepada sesiapa yang suka download bender yang ringan-ringan, seperti software dan lagu, ataupun video-video di youtube. Why?? Maxis offer fair usage yang kurang, tetapi agak berbaloi jika anda bukan seorang yang suka download sangat. Tapi, ader satu syarat jika anda mahu berpuas hati dengan Maxis. HANYA GUNAKAN MAXIS DI TEMPAT YANG ADA AT LEAST HSDPA CONNECTION. Maxis akan menjadi sangat laju di tempat-tempat yang ader HSDPA connection. Kalau hendak tahu sama ada tempat itu ada HSDPA connection atau tidak, gunakan cellphone anda (cellphone yang latest confirm ader/boleh detect HSDPA connection). So, check your connection!! Don’t come and complain about disconnection.. Of course there’ll be trouble if you’re using Maxis outside their HSDPA range.

Celcom pun offer package yang agak bagus. Namun, stau-satunya problem yang ‘pernah’ saya hadapi adalah Celcom share IP adress untuk certain areas!! So, goodbye Rapidshare, Megaupload and all free-download sites… Tapi anda masih boleh gunakan p2p, tapi anda hendaklah tahu bagaimana untuk tweak p2p softwares anda untuk speed download yang maximum..

Digi pun mengalami masalah yang samer dengan Celcom, anda akan menghadapi masalah download dengan free-download sites, kerana mereka akan block parallel download from the same IP. Unless kalau anda tahu untuk tukar IP anda, ataupun anda dapat mencari work-around untuk rule itu, better stick to Maxis or p1.

Ini hanyalah brief review on each ISP.. Tanyalah abang-abang atau kakak-kakak di booth menjual broadband untuk lebih kepastian…

So, each of the ISP ada kelemahan dan kelebihan. Apa yang saya prefer adalah p1, Maxis, Celcom dan Digi. Mungkin sebab saya adalah pengguna internet yang amat suka download softwares dan movies serta ANIME!!hahaha…. So, untuk students yang tak braper suka download apa-apa, ataupon hanya mahukan connection, belilah yang murah-murah sahaja

I’m currently using p1, and quite happy with it. Walaupun ada prob dengan connection…. thumbs up for p1!! (NIE BUKAN BIAS TAU!!)

p/s: Kalau memang dah tak ada duit, lepak jer kat kedai mamak… Dapat jugak connection!!hahahah…. Jangan download apa-apa sudah…

4 comments:

wanie said...

lg satu, kne tgk cverage kt kwsn tu jgk kan :) mcm sy, st stdy kt png..sy pkai digi kt sne sbb bilik sy mmg best dpt hsdpa..bile blik ruma, sy pkai streamyx sbb kt jhr digi blum cpai thp hsdpa lg :) itu pglman sy skg lah :)

Syafiq Abdullah said...

betul!! check for HSDPA dulu....
kalau setakat tanyer coverage, confirm ar ada..hehe =p

gnesop said...

cam aku lak guna u mobile sbb dulu aku pakai murah dan free modem. try juga P1 tetapi kecewa kerana liputan kurang, slow sgt. kalau ikut, umobile x la laju ttp area rumah aku boleh dpt hsdpa. jg share ip ttp unlimeted usage. bercadang nak tukar lain ttp blog tau lg bila. suka dgn kelajuan stremyx ttp x boleh mobile..

Syafiq Abdullah said...

owh....tak pernah guna umobile..tapi haritue tengok brochure dier amat best....unlimited usage memang amat menarik...